کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  شنبه، ۸ اردیبهشت‌‌ماه ۱۴۰۳ | Saturday, April 27, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

نکات مهم رانندگی برای خانم ها؛ توصیه های ایمنی و آموزشی

  هیچ چیزی نباید به عنوان مانعی برای رانندگی خان ها محسوب شود. اما به عنوان یک زن، دانستن برخی از نکات مهم رانندگی برای خانم ها باعث می‌شود که نه تنها اعتماد به نفس شما حین رانندگی افزایش پیدا کند، بلکه بتوانید در موقعیت‌های مختلف عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارید. رانندگی ایمن به شما این امکان را می‌دهد تا به مرور در فرصت‌های یادگیری مداوم قرار بگیرید و بدون بروز مشکل به رانندگی خود ادامه دهید تا به اندازه کافی در این کار حرفه ای شوید.  

 دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲:۲۴|

دانستن نکات مهم رانندگی برای خانم ها خصوصاً وقتی در اتومبیل تنها هستید، می‌توانند شما را هوشیارتر کنند تا در معرض هیچ خطا و اشتباهی قرار نگیرید. در این راهنمای آموزشی قصد داریم به برخی از این نکات مهم اشاره کنیم.

نکات مهم رانندگی برای مبتدیان
اگر به تازگی رانندگی خود را شروع کرده اید، احتمالاً همزمان با داشتن هیجان، دلهره و استرس زیادی را نیز تحمل می‌کنید. ضمن اینکه خانم‌ها به دلیل حساسیت بیشتری که دارند، سطح استرس بالاتری را نیز هنگام شروع به رانندگی برای اولین بار تجربه می‌کنند. در ادامه قرار است به معرفی نکات مهم رانندگی برای خانم ها اشاره کنیم. البته این نکات تنها برای بانوان کاربردی نیستند. به طوری که برخی از آن‌ها برای کسانی که سال‌هاست مشغول رانندگی هستند نیز کاربردی خواهند بود.

به آرامی شتاب بگیرید
یکی از نکات مهم رانندگی برای خانم ها زمانی است که می‌خواهید شروع به حرکت کنید. این شروع به حرکت هم در زمان روشن کردن ماشین و هم در زمانی که یک توقف کوچک داشته اید اهمیت دارد. برای مثال شاید هیجان زیادی برای حرکت بعد از سبز شدن چراغ راهنمایی داشته باشید، اما باید بتوانید این وسوسه خود را به گونه ای کنترل و مدیریت کنید که دچار مشکل نشوید. زمانی که بتوانید به آرامی حرکت کنید و سپس به مرور به شتاب خودروی خود بیفزایید، عملکرد موتور بهتری خواهید داشت. بنابراین زمانی که یک توقف کامل را تجربه می‌کنید، در ابتدا باید به آرامی حرکت کنید و سپس به مرور سرعت حرکت خود را افزایش دهید.

اول روز را برای رانندگی انتخاب کنید
اگر تازه رانندگی را شروع کرده اید و می‌خواهید کم کم بر این کار مسلط شوید، باید همیشه از ساعات خلوت روز برای تمرین کردن استفاده کنید. برای مثال شروع رانندگی در صبح علاوه بر رانندگی در جاده‌های خلوت و کم تردد می‌تواند فواید زیاد دیگری نیز برای شما داشته باشد. برای مثال چون جاده خالی است، می‌توانید مسیر بیشتری را با خیال راحت طی کنید.

نکته مثبت دیگر این است که در شروع روز جدید استرس و نگرانی کمتری دارید، بنابراین بهتر می‌توانید روی خودروی خود تسلط داشته باشید. ضمن اینکه آرامش اول صبح نیز می‌تواند در داشتن یک رانندگی لذت بخش به شما کمک کند. البته اگر در زمستان هستید، رانندگی در صبح در جاده‌های یخ زده می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. بنابراین شاید بهتر باشد در چنین مواقعی زمان گرم تری را برای رانندگی انتخاب کنید. در مقابل هیچ وقت برای تمرین رانندگی در تاریکی شب کار نکنید. زمان ایده آل برای این کار از طلوع تا غروب خورشید است.

در جاده‌های آشنا حرکت کنید
رانندگی به عنوان یک مبتدی شاید سخت به نظر برسد، بنابراین باید از هر چیزی که سختی کار را افزایش می‌دهد، دوری کنید. برای مثال رانندگی در خیابان‌های ناآشنا می‌تواند استرس شما را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است برای داشتن احساس راحتی از مکان‌هایی عبور کنید که با آن‌ها آشنا هستید. ضمن اینکه از قبل مسیر رفت و آمد خود را تعیین کنید تا ذهن شما درگیر انتخاب مسیر نشود.

روی کار خود تمرکز داشته باشید
از دیگر نکات مهم رانندگی برای خانم‌ ها این است که باید روی کار خود تمرکز داشته باشید. رانندگی مهارتی است که باید طی آن چندین عملکرد مختلف را با تمرکز بالا انجام دهید. زمانی که به تازگی این کار را شروع کرده اید، به مواردی که ممکن است منجر به حواس پرتی شما شوند، توجه نداشته باشید. برای مثال اگر کسی شما را دنبال می‌کند، یا اینکه کسی به سرعت از کنار شما عبور می‌کند، نباید مانع از رانندگی ایمن شما شود.

در چنین شرایطی هرگز متوقف نشوید و بدون توجه به دیگران و البته با نگاه کردن به جلو به رانندگی خود ادامه دهید. اگرچه چک کردن آینه‌های بغل خودرو توصیه می‌شود، اما لازم نیست به طور مداوم این کار را انجام دهید تا حواس شما پرت شود. صحبت کردن با تلفن، ارسال پیامک، خوردن و آشامیدن و حتی تغییر دادن صدای موسیقی می‌توانند توجه شما را از رانندگی منحرف کنند.

نگران تفکر دیگران نباشید
چه اهمیتی دارد که دیگران درباره نحوه رانندگی شما چه فکری می‌کنند. اگر مدام به چنین چیزی فکر کنید، ممکن است در هنگام رانندگی بی احتیاطی کنید یا اینکه بدون تسلط لازم سرعت رانندگی خود را افزایش دهید. بنابراین اصلاً هنگام رانندگی ذهن خود را به اینکه دیگران چه فکری درباره شما دارند، درگیر نکنید. در عوض همیشه با خود بگویید که تمامی رانندگان حال حاضر زمانی در جایگاه شما بودند. این مسئله می‌تواند شما را برای آموزش بهتر آماده کند.

به هر اشتباه به دید تجربه بنگرید
اشتباهات در رانندگی خصوصاً وقتی تازه شروع به کار کرده اید کاملاً طبیعی هستند. شما حتی اگر سال‌ها رانندگی کنید، باز هم درگیر اشتباهات خواهید شد. پس به جای اینکه به خود خرده بگیرید و با این کار اعتماد به نفس خود را پایین ببرید، سعی کنید بعد از هر اشتباه از آن درسی بگیرید تا به مرور تجربه رانندگی خود را بالا ببرید. داشتن حس منفی نسبت به اشتباهات می‌تواند شما را عقب نگه دارد.

در صورت مزاحمت دیگران توقف نکنید
یکی از نکات مهم رانندگی برای خانم ها خصوصاً در تاریکی شب و یا هنگام رانندگی در جاده و خیابان‌های خلوت، توجه به برخی از رانندگان مزاحمی است که حتی شاید از شما بخواهند که توقف کنید. در صورتی که احساس کردید حین رانندگی کسی شما را دنبال می‌کند، بهتر است از قفل بودن درها مطمئن شوید و بدون توقف به مسیر خود ادامه دهید. اگر مزاحمت آن‌ها ادامه داشت، می‌توانید کمی به سرعت خود بیفزایید و برای خلاص شدن از شر آن‌ها به سمت نزدیک ترین ایستگاه پلیس بروید.

یکی از کارهای مفید دیگری که می‌توانید در حین رانندگی خصوصاً در اوایل آموزش انجام دهید این است که خانواده و یا دوستان خود را از برنامه رانندگی خود مطلع کنید و یا در هنگام سفر با آن‌ها تماس بگیرید. بهترین کار در چنین زمانی این است که مکان سفر خود را از طریق برنامه‌های موجود در گوشی با اطرافیان خود به اشتراک بگذارید. بهتر است افرادی که به آن‌ها اعتماد ندارید، از برنامه سفر شما، آن هم تنها، با خبر نشوند. اگر مزاحمت به قدری بود که شما را بترساند، می‌توانید از شماره ماشین و سرنشینان آن فیلم و عکس تهیه کنید و آن را با یکی از اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارید.

فرمان را ثابت نگه دارید
در هنگام حرکت نباید به صورت مداوم فرمان خود را حرکت دهید. زمانی که در حال رانندگی در یک مسیر مستقیم هستید، باید برای کنترل بهتر خودرو، فرمان را نیز صاف نگه دارید. حتی زمانی که می‌خواهید دور بزنید، باید کنترل فرمان را در دست داشته باشید و از حرکت نامناسب آن خودداری کنید. ثابت نگه داشتن چرخ‌های خودرو در هر شرایطی یکی از ابتدایی ترین نکات مهم رانندگی برای خانم ها و آقایان است.

برای ترمز گرفتن زمان را بسنجید
همانطور که باید هنگام شروع به حرکت به تدریج به سرعت خود اضافه کنید، زمانی که قصد ترمز گرفتن دارید هم باید این کار را به مرور انجام دهید. ترمز گرفتن سریع می‌تواند فشار زیادی را به خودرو شما وارد کند و حتی در مواقعی منجر به خاموش کردن ماشین شود. ترمز گرفتن سریع در سرازیری حتی می‌تواند خطرناک باشد. برای مثال ترمز سریع در سرازیری زمانی که سرعت خودرو بالاست، ممکن است منجر به چپ شدن خودرو شود. بنابراین تشخیص زمان توقف یکی دیگر از درس‌های آموزش رانندگی و از نکات مهم رانندگی برای خانم ها محسوب می‌شود.

برای ترمز گرفتن تا قبل از دیدن چراغ قرمز یا نزدیک شدن به خودروهای مختلف و همچنین سرعت گیرها، باید فشار ملایم و ثابتی روی پدال ترمز وارد کنید و همزمان در صورت نیاز دنده خودرو (در خودروهای مجهز به دنده دستی) را عوض کنید. در نهایت در جایی که لازم است ترمز را تا انتها فشار دهید تا خودرو کاملاً متوقف شود. بنابراین فشار سبک هنگام ترمز گرفتن را به خوبی به خاطر بسپارید.

همیشه با سرعت مطمئن رانندگی کنید
اگر می‌خواهید یک رانندگی ایمن و راحت داشته باشید، همیشه با سرعت مناسب حرکت کنید. گاهی اوقات ممکن است وسوسه شوید که سرعت خود را بالا ببرید و حتی ممکن است از محدودیت‌های سرعت نیز عبور کنید، اما احتمال دارد مانند هر شخص دیگری دچار سانحه ای شوید که اصلاً تصورش را نمی‌کردید.

فراموش نکنید که محدودیت‌های سرعت تنها برای حفظ سلامتی شما، سرنشینان خودرو، عابرین پیاده و سرنشینان سایر خودروهای در حال تردد در نظر گرفته شده اند. پس سعی کنید در هر جایی این حداکثر سرعت در نظر گرفته شده را رعایت کنید و در جاهایی که تردد اتومبیل‌ها بالاست، با سرعت مناسب حرکت کنید.

با فاصله مناسب رانندگی کنید
علاوه بر سرعت مناسب، همیشه به فاصله مناسب با خودروهای جلویی و کناری خود نیز توجه کنید. صرف نظر از اینکه شما چقدر در رانندگی مهارت و تجربه دارید، عدم فاصله مناسب می‌تواند روی زمان واکنش شما در مواقع لزوم تأثیرات منفی داشته باشد و حتی موجب بروز تصادف شود. به همین دلیل بهتر است برای حفظ فاصله مناسب با خودروی جلویی در مسافت‌های گوناگون از قانون دو ثانیه استفاده کنید.

بر اساس این قانون باید در حالت معمول حداقل اندازه ۲ ثانیه با خودروی جلویی خود فاصله داشته باشید. برای سنجش زمان لازم می‌توانید یک نقطه را در نظر بگیرید و زمانی که خودروی جلویی از آن عبور کرد شروع به شمردن کنید تا به دو ثانیه برسید. با تکرار می‌توانید زمان حدودی را بدون شمردن به دست آورید و همیشه از آن در رانندگی ایمن استفاده کنید. البته این زمان بسته به جاده و فصل رانندگی مثلاً در زمان بارش برف می‌تواند متفاوت باشد.

تحت تأثیر دیگران رانندگی نکنید
یکی از نکات مهم رانندگی برای خانم ها و دیگر رانندگان این است که نباید تحت تأثیر رانندگی دیگران قرار بگیرند. این مورد را اگرچه نمی‌توان یکی از اصلی ترین قوانین رانندگی ایمن برشمرد، اما در هر صورت می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی یک یا چندین انسان محسوب شود. به همین دلیل نباید اصلاً به سرعت بالای سایر خودروها توجه کنید یا تصمیم بگیرید که با آن‌ها مقابله به مثل کنید.

شما باید هوشیاری خود را در هر موقعیتی در بالاترین سطح خود نگه دارید. ضمن اینکه مصرف برخی از چیزها مانند الکل یا مواد مخدر می‌تواند سطح هوشیاری شما را تغییر دهد و در رانندگی شما اختلال ایجاد کند. به همین علت باید به این موارد نیز توجه کنید.

علائم را درک کنید
یکی از مواردی که شاید در بین رانندگان مبتدی کمتر به آن توجه ‌شود، دقت روی علائم راهنمایی مختلف است. درک همه علائم و کاربرد آن‌ها می‌تواند از بروز مشکل در رانندگی پیشگیری کند. برای مثال شناخت انواع خط کشی‌ها در کنار توجه به تابلوهای جاده می‌توانند اطمینان شما را از رانندگی بالا ببرند.

از قابلیت‌های خودرو به درستی استفاده کنید
خودروها قابلیت‌های مختلف زیادی دارند که باید از آن‌ها در جای مناسب استفاده کنید. برای مثال نور خودرو در صورتی که به درستی استفاده نشود، می‌تواند منجر به آزار راننده‌هایی شود که از رو به رو در حال حرکت به جلو هستند. استفاده از چراغ چشمک زن در کنار راهنما، چراغ خطر و حتی بوق خودرو می‌تواند در مواقع لزوم، خطر را از خودروی شما یا سایر خودروها و حتی عابرین پیاده دور کند.

اعتماد به نفس در رانندگی خانم‌ ها
تا به اینجا به ذکر نکات مهم رانندگی برای خانم ها پرداختیم. البته ناگفته نماند نکات گفته شده تنها مختص به خانم‌ها و حتی افراد مبتدی نیست و هر کسی با هر میزان تجربه می‌تواند از آن‌ها بهره ببرد. اما از دیگر مواردی که بانوان باید برای داشتن یک تجربه رانندگی لذت بخش به آن دست پیدا کنند، حس اعتماد به نفس در رانندگی است. در ادامه به ذکر مواردی می‌پردازیم که می‌توانند به نوعی در ایجاد حس اعتماد به نفس در رانندگی خانم‌ها کمک کننده باشند.

تمرین، تمرین و تمرین کنید
برای بالا بردن حس قدرت خود در رانندگی باید به صورت مداوم و حداقل روزی ۲۰ دقیقه رانندگی کنید تا روی بخش‌های مختلف خودروی خود تسلط پیدا کنید.

همیشه با کلید در دست به سمت خودرو بروید
در بررسی نکات مهم رانندگی برای خانم ها باید به این موضوع هم اشاره کنیم که به جای گرفتن گوشی یا هر وسیله ای که می‌تواند منجر به حواس پرتی شما شود، کلید خود را در دست گرفته و با اعتماد به نفس کامل به سمت خودروی خود بروید.

مراقب جای پارک خود باشید
یکی از مشکلات عمده بانوان، پارک کردن خودرو و پیدا کردن جای پارک مناسب است. اگر نمی‌خواهید اطرافیان خصوصاً برخی از رانندگان مرد شما را دست بیندازند، باید روی این نقطه ضعف عمومی کار کنید. به این منظور باید همیشه بتوانید ماشین خود را در موقعیت‌های شلوغ به خوبی در پارکینگ پارک کنید.

برای این کار علاوه بر جای مناسب باید خودرو را در جهت مناسبی هم پارک کنید. شاید بهتر باشد برای تسلط کامل به مسئله پارک کردن چندین بار این کار را در موقعیت‌های مختلف مانند مسیر مستقیم، سربالایی و حتی سرازیری تمرین کنید.

اجازه ندهید هیچ کس اعتماد به نفس شما را از بین ببرد
متأسفانه همیشه ذهنیت خوبی نسبت به رانندگی زن‌ها در جامعه وجود ندارد، اما شما می‌توانید با تکیه بر آمار موجود روی تمامی این ذهنیت‌های پوچ خط قرمز بکشید. با توجه به آمار، زنان بسیار کمتر از مردان تصادف می‌کنند و از طرف دیگر قوانین راهنمایی و رانندگی را نیز بهتر رعایت می‌کنند. بنابراین چیزی برای نگرانی وجود ندارد. پس تفکرات پوچ را کنار بگذارید و از هر موقعیتی برای بالا بردن حس قدرت خود در رانندگی استفاده کنید.

در موقعیت مناسب رانندگی قرار بگیرید
از دیگر نکات مهم رانندگی برای خانم ها این است که بسته به قد، استایل و خودروی خود، در موقعیت مناسبی برای رانندگی قرار بگیرید. برای مثال خانم‌های قد کوتاه باید صندلی خود را بیشتر به جلو بکشند تا تسلط بیشتری به پدال‌های خودرو داشته باشند. ضمن اینکه باید دست‌های خود را به صورت مناسب روی فرمان قرار دهید تا چرخ‌های خودرو را بهتر کنترل کنید.

از بین بردن ترس از رانندگی
یکی از مشکلات عمده زنان در هنگام رانندگی، ترس از انجام آن است. دلیل این مسئله هم می‌تواند موارد گوناگون باشد. برای مثال داشتن تجربه تصادف در خود یا اطرافیان، آسیب دیدن نزدیکان یا مرگ آن‌ها در سوانح رانندگی، ترس از قضاوت شدن هنگام رانندگی، کمبود مهارت رانندگی و حتی عدم حمایت اطرافیان در رانندگی می‌توانند منجر به ایجاد استرس در خانم‌ها شوند. در بسیاری از موقعیت‌ها می‌توان بر این ترس غلبه کرد، اما گاهی این اضطراب به خودی خود از بین نمی‌رود.

در بررسی نکات مهم رانندگی برای خانم ها یکی از شایع ترین علائم فوبیای رانندگی این است که شما به طور کامل از رانندگی اجتناب کنید. اما برخی دیگر از علائم مانند گیجی و سردرگمی، کف دست‌های عرق کرده، هراس بیش از حد و مداوم در کنار تپش قلب، مشکل در تنفس و حتی سرگیجه از دیگر علائم ترس از رانندگی محسوب می‌شوند. اما برای غلبه بر ترس از رانندگی موارد متعددی وجود دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • استخدام مربی رانندگی حتی بعد از دریافت گواهینامه
  • مواجهه درمانی و قرار گرفتن گام به گام در موقعیت
  • بررسی ترس‌ها و ایجاد حس مثبت نسبت به آن‌ها
  • تمرین کردن تکنیک‌های ایجاد آرامش
  • استفاده از جملات تأکیدی مثبت

نکته: در بسیاری از مواقع مربیان رانندگی و حتی سایر افرادی که به شما آموزش می‌دهند، ممکن است نقش زیادی در ایجاد ترستان از رانندگی داشته باشند. به همین دلیل باید در صورت قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی حتماً نسبت به تعویض مربی خود یا عدم تمرین با افراد استرس زا اقدام کنید.


 

نکات مهم رانندگي براي خانم ها؛ توصيه هاي ايمني و آموزشي

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۵۷۵

ارسال: دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲:۲۴

به روز شده: دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲:۲۴

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، راننده مبتدی، رانندگی خانم ها، شتاب گرفتن، ترمز، سرعت مطمئن

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: اسنپ مارکت

پیوند:

بازدید: ۱۲۵

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی