کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۱۰ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, March 29, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

زمان تعویض روغن ترمز خودرو را بدانیم

  بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن بر اساس کیلومتر کارکرد خودرو مطلع اند، اما برخی از وجود سیالات مهم دیگری در خودرو نیز خبر دارند که وظایف بسیار حساس و دقیقی را بر عهده دارند؛ به همین دلیل اگر نسبت به عملکرد صحیح هر یک از این سیالات بی توجهی صورت گیرد حوادث ناگواری برای سرنشینان خودرو رقم خواهد زد.  

 سه‌‌شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸:۴۰|

یکی از این سیالات روغن های ترمز هستند. این روغن ها در سطوح کیفی خاصی تولید می شود و بر اساس کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل امریکا برای روغن ترمزها تعیین شده سه نوع روغن ترمزDOT۵ ،DOT۴ و DOT۳ در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شماره DOT بزرگ‌تر نشان‌دهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیشتر آن است.

روغن ترمز DOT۳ بر پایه ترکیبات پلی‌الیفاتیک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT۴بر پایه استربورات با نقطه جوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT۵متشکل از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت است. از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT۳ و DOT۴تقریبا عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT۴ بالاتر است.

اما DOT۵ کاملا یا این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستم هایی استفاده شود که لاستیک‌ها و درزبندی‌ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد.

میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کارکرد، به دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین می‌آید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تاکید دارند منطق آن‌ها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب می‌کند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتا نشتی و ورود هوا می‌شود. این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیش‌تر مشهود است.

مایع ترمز خودروها تنها بعد از یک سال، به طور میانگین ۲ درصد رطوبت جذب می کند؛ بعد از ۱۸ماه سطح آلودگی می‌تواند بیش از ۳ درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به حدود ۸ درصد رطوبت می‌رسد. افزایش میزان رطوبت سبب ایجاد حباب‌های ریز در مایع ترمز می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیستم ترمز چرخ‌های جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمه‌فلزی دارند، گرمای بیش‌تری نسبت به چرخ‌های عقب تولید می‌کنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند توصیه می‌شود روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا ۶۰هزار کیلومتر به طور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود.


 

زمان تعويض روغن ترمز خودرو را بدانيم

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۲۳

ارسال: سه‌‌شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸:۴۰

به روز شده: سه‌‌شنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸:۴۰

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، روغن ترمز

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر محتوا

منبع: خودروکار

پیوند:

بازدید: ۳۰۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی