کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۳۱ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 19, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

آموزش رانندگی به صورت کامل، دنده ای، ابتدایی

  هر فردی در هرجای دنیا برای اخذ صلاحیت رانندگی ملزم به دریافت مجوزهای مربوطه است. در ایران نیز رانندگی کردن در داخل و خارج از شهر بدون داشتن گواهینامه جرم محسوب می‌شود. به همین دلیل آموزش رانندگی و گرفتن گواهینامه یکی از چالش‌هایی است که هر فردی در زندگی خود آن را تجربه می‌کند.  

 دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹:۱۳|

با این وجود دریافت گواهینامه برای همه افراد ممکن است با سختی‌هایی همراه باشد. شرکت در آزمون کتبی و قبولی در این آزمون و سپس امتحان شهری که در آن افسران راهنمایی و رانندگی از شما امتحان می‌گیرند، برای بسیاری از افراد یک فرآیند استرس زا و طولانی است. به همین دلیل مطالعه قوانین راهنمایی و رانندگی برای موفقیت در آزمون اول و آموزش رانندگی توسط مربی و تمرین زیاد جهت قبولی در آزمون دوم یک امر حیاتی محسوب می‌شود.

در این مقاله به بررسی آموزش رانندگی شهری خواهیم پرداخت تا با این فرآیند و نحوه قبول شدن در آزمون بیشتر آشنا شوید. دقت کنید که قبل از این آزمون حتما باید در آزمون کتبی نیز شرکت کنید. موفقیت در این آزمون مستلزم مطالعه دقیق کتاب راهنمایی و رانندگی است.

در آموزش رانندگی شهری باید چه چیزهایی را یاد بگیریم؟
حتما می‌دانید که در روز امتحان شهری یکی از افسران راهنمایی و رانندگی از شما امتحان خواهد گرفت. معمولا افسران در این آزمون بسیاری از مهارت‌ها و اطلاعات شما را مورد سنجش قرار می‌دهند. کنترل خودرو، دقت به علائم و خط کشی‌های خیابان، تسلط بر رانندگی، نحوه صحیح پارک دوبل و غیره از جمله مواردی است که ماموران با درخواست‌های خود، شما را مورد سنجش قرار خواهند داد. بنابراین باید در روز امتحان با نهایت آمادگی حاضر شوید و تمام نکات را به درستی انجام دهید.

به همین جهت باید در آموزش رانندگی شهری که توسط یک مربی انجام می‌شود، تمام نکات را رعایت کنید و با تمرین زیاد کاملا به رانندگی در سطح شهر مسلط شوید. در ادامه نکاتی که در طی آزمون شهری بسیار مهم هستند را به اطلاع شما خواهیم رساند.
 
نکاتی که باید در آموزش رانندگی رعایت کرد
از روزی که شروع به تمرین رانندگی می‌کنید، باید همواره سعی کنید تمامی نکات را رعایت کنید. چرا که فراموش کردن یکی از نکات در روز امتحان می‌تواند باعث رد شدن شما در امتحان شهری شود. پس با انجام امور زیر در حین آموزش رانندگی توسط مربی، این امور را در خود به صورت عادات رانندگی نهادینه کنید.
 
نکاتی که باید در پیش از شروع حرکت رعایت کرد:
۱- از عقب سوار ماشین شوید
زمانی که قصد سوار شدن به خودروی خود را دارید، سعی کنید که از عقب به سمت درب خودرو حرکت کنید. همچنین باز کردن درب ماشین باید با دست راست انجام شود. همچنین باید با پای راست سوار ماشین شده و سپس باقی بدن را وارد ماشین کنید.

۲- صندلی را تنظیم کنید
اولین اصلی که در رانندگی باید رعایت کنید، تنظیم صندلی است. تنظیم صحیح صندلی باعث کنترل بهتر شما روی کلاچ و ترمز و همچنین فرمان می‌شود. بنابراین پیش از هر کاری باید ابتدا صندلی خودرو را مطابق قد خود تنظیم کنید.

۳- کمربند ایمنی را ببندید
یکی از مهمترین اصول در حین رانندگی، بستن کمربند است. پس از تنظیم صندلی نوبت به بستن کمربند می‌رسد. چنانچه در روز امتحان کمربند خود را نبندید، نمره منفی دریافت خواهید کرد. همچنین بستن کمربند باعث کاهش خسارت در حین تصادف می‌شود. بنابراین پیش از بستن کمربند از رانندگی اجتناب کنید.

۴- آینه را تنظیم کنید
آینه‌ها نقش مهمی در دید نقاط کور ایفا می‌کنند. چنانچه آینه‌ها را به درستی تنظیم کنید، نقاط کور در حین رانندگی به کمترین میزان ممکن می‌رسد. در نهایت احتمال وقوع تصادف کاهش پیدا می‌کند. بنابراین آینه‌ها را همیشه پیش از حرکت طوری تنظیم کنید تا دید بهتری نسبت به پشت سر داشته باشید.

۵- خلاص کردن دنده را فراموش نکنید
قبل از استارت زدن حتما باید از خلاص بودن دنده اطمینان حاصل کنید. اگر دنده خلاص نباشد، در زمان استارت خودرو رو به جلو پرتاب خواهد شد و همین موضوع زمینه را برای رد شدن در آزمون شهری فراهم خواهد کرد. بنابراین در زمان آموزش رانندگی با دنده دستی حتما باید پیش از استارت دنده خلاص باشد.

دقت کنید که برای خلاص کردن دنده باید کلاچ را تا انتها فشار دهید.

۶- استارت بزنید
اکنون که همه چیز رو به راه است، می‌توانید حرکت را شروع کنید. سوئیچ خودرو را روی ماشین انداخته و بچرخانید تا ماشین روشن شود. معمولا خودروهای داخلی با چرخاندن کلید ماشین در جهت عقربه‌های ساعت روشن می‌شوند.

۷- پیش از حرکت باید راهنما بزنید
قبل از شروع حرکت برای اطلاع دادن به ماشین‌های پشت سر باید راهنما بزنید. راهنما قبل از حرکت را فراموش نکنید. چنانچه در روز امتحان راهنما نزنید و حرکت کنید، شاید مردود نشوید، اما نمره منفی دریافت خواهید کرد. این یعنی اینکه با یک اشتباه کوچک دیگر شانسی برای قبولی نخواهید داشت.

۸- پشت سر خود را بررسی کنید
یکی از مواردی که در آموزش رانندگی در ترافیک باید رعایت کنید، دید پشت سر قبل از حرکت است. بسیاری از افراد در روز امتحان این کار را فراموش می‌کنند و نمره منفی دریافت می‌کنند. بنابراین قبل از شروع به حرکت، ابتدا پشت سر را بررسی کنید و با نگاه با آینه بغل خود حرکت را آغاز کنید.

۹- ترمز دستی را پایین بکشید
حال باید ترمز دستی را پایین بکشید. زمانی که ترمز دستی را پایین آوردید، ماشین آماده حرکت است و می‌توانید حرکت خود را شروع کنید.

۱۰- همانطور که کلاچ را نگه داشته اید، دنده را در وضعیت ۱ قرار دهید
برای شروع حرکت باید ابتدا دنده خود را در حالت ۱ قرار دهید. دنده ۱ سنگین ترین دنده ماشین بوده و برای شروع حرکت باید از این وضعیت استفاده کنید.

۱۱- کلاچ را به آرامی رها کنید و آرام گاز دهید
به نظر من مهمترین بخش در آموزش رانندگی شهری این قسمت است. تسلط کامل بر این بخش می‌تواند شما را در روز امتحان تا مرز قبولی پیش ببرد. بنابراین باید زمان زیادی روی تسلط بر کلاچ و گاز بگذارید تا خودرو بدون هیچ لرزش و یا خاموش شدنی حرکت کند.

شاید با کلاچ، ترمز و گاز آشنایی نداشته باشید. به همین دلیل قبل از ادامه بهتر است که با سه پدال موجود در ماشین آشنا شوید.

  • پدال سمت راست: گاز
  • پدال وسط: ترمز
  • پدال سمت چپ: کلاچ

همچنین اگر در حال آموزش رانندگی با دنده دستی  هستید، بهتر است که با ۶ وضعیت دنده خودرو بیشتر آشنا شوید:

  • چپ بالا: ۱
  • چپ پایین: ۲
  • وسط بالا: ۳
  • وسط پایین: ۴
  • راست بالا: ۵

نکاتی که باید در حین حرکت رعایت کرد:
در زمان رانندگی باید کاملا به فرمان مسلط باشید، دنده‌های خود را مطابق سرعت تغییر دهید و حواستان به خودروها، عابرین پیاده و موانع مختلف باشد. دقت کنید که رانندگی تنها توجه به مسیر مستقیم و حرکت نیست. بلکه باید به تمامی علائم راهنمایی و خطوط موجود در خیابان توجه کنید. بنابراین دقت در آموزش رانندگی به تابلوها و خطوط باید در دستور کار شما قرار بگیرد تا در روز امتحان با مشکل مواجه نشوید.

در روز امتحان مامور راهنمایی و رانندگی از شما تقاضاهایی خواهد کرد تا میزان تسلط شما به قوانین رانندگی را بسنجد. دقت کنید که برخی از این خواسته‌ها کاملا مخالف قوانین رانندگی بوده و در صورت انجام به دلیل نقض قوانین و انجام فعالیت‌های پرخطر در رانندگی، شما در آزمون مردود خواهید شد. دور زدن در محل ممنوع، عبور و دور زدن از روی خط ممتد، پارک ممنوع ، سرعت غیر مجاز، بوق زدن در محل ممنوع و بسیاری از موارد دیگر از جمله مواردی است که شما باید در صورت خواسته افسران از انجام آن سر باز بزنید یا برای انجام آن از وی اجازه بگیرید.

به عنوان مثال پارک کردن خودرو در نزدیکی شیر آتش نشانی یا در محل تقاطع ممنوع است. در صورتی که افسر از شما بخواهد که در چنین مکان‌هایی پارک کنید، باید از وی اجازه بگیرید. در غیر این صورت به احتمال فراوان مردود خواهید شد.

از سویی در هنگام آموزش رانندگی توسط مربی باید از مربی بخواهید تا پارک دوبل، دور تک فرمان، دور دوفرمان، حرکت با دنده عقب و سایر موارد را با شما تمرین کند. چرا که این موارد حتما در امتحان از شما خواسته خواهد شد.

نکاتی که باید بعد از توقف رعایت کرد:
برای توقف نیز باید راهنما بزنید، دنده را خلاص کنید و سپس ترمز دستی خود را بکشید. سعی کنید زبانه درب را با دست راست باز کرده و با دست چپ دستگیره درب را نگه دارید. در صورت انجام تمام مراحل بالا به راحتی می‌توانید در آزمون شهری قبول شوید.

همیشه به یاد داشته باشید که در حین آموزش رانندگی در ترافیک نباید خود را با یک راننده حرفه‌ای مقایسه کنید. شما باید در ابتدا تمامی قوانین را رعایت کنید، آرامش خود را حفظ نموده و سعی کنید با تمرین زیاد مهارت خود را افزایش دهید.

نکاتی که باید در تمرین رانندگی مرور کنید

  • سعی کنید رانندگی را ابتدا از یک مکان خلوت شروع کنید و زمانی که دست شما کمی به راندن ماشین عادت کرد، اقدام به آموزش رانندگی در ترافیک کنید. سواری در مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد به خصوص اگر تجربه رانندگی نداشته باشید، می‌تواند خطرات زیادی داشته باشد.
  • رانندگی، چه در تمرینات، چه در آزمون شهری و چه در زمانی که گواهینامه دارید، نیاز به تمرکز بالا و اعتماد به نفس دارد. سعی کنید تفکرات منفی و استرس را از خود دور کنید و با تمرکز بالا مسیر خود را تا رسیدن به مقصد طی کنید.
  • تسلط خود بر کلاچ و گاز را زیاد کنید. همچنین روی دور تک فرمان، دور دو فرمان، پارک دوبل، حرکت با دنده عقب و سایر موارد مسلط شوید. چرا که این موارد در امتحان شهری از شما امتحان گرفته خواهند شد.

قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی را بلد باشید و در هنگام رانندگی و مخصوصا آزمون شهری آن‌ها را رعایت کنید. شما باید علاوه بر آموزش رانندگی در ترافیک قوانین و مقررات رانندگی را هم فرا بگیرید و در حین سواری اجرا کنید. چرا که افسر ممکن است در حین آزمون درخواستی از شما بکند که مخالف قوانین باشد.


 

آموزش رانندگي به صورت کامل، دنده اي، ابتدايي

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۳۴۰۳

ارسال: دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹:۱۳

به روز شده: دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱:۱۶

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، گواهینامه، آموزش رانندگی، آزمون گتبی

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: برترآموز

پیوند:

بازدید: ۲۱۴۳

زبان: پارسی

(۲ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی