کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  پنج‌‌شنبه، ۹ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Thursday, March 28, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

۶ توصیه برای جلوگیری از حواس‌پرتی در رانندگی

  حواس‌پرتی راننده هنگام رانندگی یکی از عوامل اصلی تصادفات جاده‌ای به شمار می‌رود. دانستن برخی نکات به راننده کمک می‌کند تا هنگام رانندگی متمرکز شود و از وقوع تصادف پیگیری کند.  

 دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳:۰۲|

حواس رانندگان هنگام رانندگی معمولاً خیلی آسان پرت می‌شود و تشخیص خطر حواس‌پرتی و دانستن چگونگی به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتی، بخشی مهم از ایمنی به شمار می‌رود. به همین دلیل مؤسسه GEM موتورینگ اسیست (GEM Motoring Assist) فهرستی از نکات کلیدی برای کمک به رانندگان در جهت تمرکز بر رانندگی ایمن منتشر کرده است. GEM موتورینگ اسیست به‌عنوان یک سازمان در زمینه‌ی ایمنی جاده در انگلستان فعالیت می‌کند.

ساندرا مک‌دونالد ایمز، نویسنده‌‌ جاده در فصلنامه‌ی GEM با نام گود موتورینگ (Good Motoring)، نوشته است:

ما به‌عنوان راننده، اکنون بیش از گذشته با حواس‌پرتی سروکار داریم. نیازهای بالقوه زیادی در توجه ما وجود دارد که برخی در داخل خودرو، برخی در بیرون و برخی دیگر در داخل ذهن اتفاق می‌افتند. همگی می‌توانیم اجازه دهیم که هنگام رانندگی هر چیزی حواس ما را پرت کند و از توجه به وظیفه‌ی اصلی رانندگی باز دارد و منجر به پیامدهای فاجعه‌بار شود. اما خبر خوب این است که می‌توانیم هرگونه حواس‌پرتی را تا زمانی‌که بخواهیم، از ذهن خود دور کنیم. بهترین نتیجه‌ی ممکن از طریق نظم شخصی و برنامه‌ریزی معقول سفر به دست می‌آید.

در ادامه ۶ نکته مطرح می‌شود که GEM برای رفع حواس‌پرتی راننده در سفرهای جاده‌ای ارائه کرده است.
 
کنار گذاشتن تلفن همراه
هنگام رانندگی نباید از گوشی تلفن همراه استفاده کرد؛ مگر در شرایطی که ضرروت ایجاد شود. برای رفع وسوسه، گوشی تلفن باید دور از دسترس قرار بگیرد تا راننده نتواند از آن استفاده کند. رانندگان جوان به محفظه داشبورد، جعبه‌ی تلفن نیز می‌گویند. راننده باید تلفن را در حالت بی‌صدا قرار دهد و بلوتوث را خاموش کند؛ با این کار از اطلاع‌رسانی پیامک جلوگیری می‌شود، اما همچنان در مواقع اضطراری در دسترس است.

مقصد سفر
باید سفر از قبل برنامه‌ریزی شود تا راننده از مسیر تقریبی خود آگاه باشد و بداند به کجا می‌رود. اگر راننده به جایی می‌رود که قبلاً آنجا نرفته است، ناوبری ماهواره‌ای برای قسمت آخر سفر بسیار عالی به نظر می‌رسد.

آماده‌ کردن موسیقی
موسیقی‌ و آهنگ‌های دلخواه باید از قبل در فهرست پخش (playlist) انتخاب شوند و افراد علاقه‌مند به رادیو نیز می‌توانند ایستگاه‌های رادیویی مورد علاقه‌ی خود را از پیش تنظیم کنند. چنین کاری تضمین می‌کند که در سفر نیازی به انجام هیچ‌گونه اقدام اضافی نیست و موسیقی‌های دلخواه به ترتیب پخش می‌شوند. راننده باید میزان صدای سیستم پخش خودرو را تا حد معقول حفظ کند تا به او امکان آگاهی بیشتری نسبت به اتفاقات اطراف دهد.

غذاخوردن پشت فرمان ممنوع
بهتر است قبل از شروع حرکت صبحانه میل شود؛ نه هنگامی که خودرو در مسیر است. راننده باید برای سفرهای طولانی‌تر، استراحت منظم و صرف نوشیدنی‌ها را برنامه‌ریزی کند. بله اکنون تمام خودروها دارای جالیوانی هستند، اما وقتی فردی رانندگی می‌کند، با خوردن غذا یا نوشیدنی در حقیقت سلامت خود و دیگران را به مخاطره می‌اندازد.

سرحال و هوشیار بودن پشت فرمان
بیشتر افراد تمایل دارند که برای پیشگیری از خستگی در سفرهای طولانی، به روشی سر خود را گرم کنند. اما چنین روش‌هایی معمولاً باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود. خیلی بهتر است که راننده به ازای هر دو ساعت یا ۱۶۰ کیلومتر رانندگی، حداقل ۱۵ دقیقه توقف کند. فرد می‌تواند با پیاده‌شدن و قدم‌زدن، کمی هوای تازه به دست آورد، کمی قهوه یا نوشیدنی بخورد یا چرت کوتاه بزند.

سرگرم نگه داشتن و مشغول کردن سرنشینان
هنگام مسافرت با کودکان خردسال، راننده باید از مشغول نگه داشتن و سرگرم شدن آن‌ها اطمینان حاصل کند؛ زیرا این امر به راننده کمک می‌کند که حواسش هنگام رانندگی پرت نشود. به‌عنوان مثال ۵ دقیقه پس از حرکت، سؤال «هنوز نرسیدیم؟» اصلا برای راننده جذاب نیست. کودکان بزرگ‌تر توانایی بیشتری برای درک خطرات احتمالی هنگام رانندگی دارند؛ بنابراین راننده می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان ناظر بهره ببرد. چنین کاری به نوجوانان کمک می‌کند تا زودتر به مهارت‌های ادراک و تشخیص خطر دست یابند. بنابراین بهتر است هنگام رانندگی از کمک سایر سرنشینان نیز استفاده شود.


 

6 توصيه براي جلوگيري از حواس‌پرتي در رانندگي

یادداشت | آموزشی

کد محتوا: ۲۲۶۸

ارسال: دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳:۰۲

به روز شده: دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳:۰۲

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، حواس‌پرتی در رانندگی، عامل اصلی تصادف

نوع: یادداشت

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: زومیت

پیوند:

بازدید: ۴۴۷

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی