کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۳۱ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, April 19, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

یکی از دلایل روشن نشدن خودرو هنگام استارت زدن

علائم خرابی پمپ بنزین خودرو چیست؟

  هر کدام از قطعات خودرو وظایف خاصی را انجام می دهند که در صورت خرابی هر یک از آنها، عملکرد خودرو دچار اختلال شده و ممکن است به طور کلی خودرو از کار افتاده و یا موجب ایجاد حوادث و سوانح شود. پمپ بنزین هم یکی از قطعات خودرو محسوب می شود که عملکرد صحیح آن بستگی به سالم بودن آن دارد. در صورت خرابی پمپ بنزین امکان انتقال سوخت به محفظه احتراق از بین می رود و خودرو از کار می افتد.  

 چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵:۰۰|

از این رو در این مقاله قصد آن را داریم تا علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را مورد بررسی قرار دهیم تا رانندگان با اطلاع از این علائم بلافاصله برای رفع عیب و یا تعویض قطعه وارد عمل شوند.

شنیده شدن صدایی همانند ناله و زوزه
نخستین علامت خرابی پمپ بنزین خودرو شنیده شدن صدایی شبیه به ناله و یا زوزه از باک بنزین است. البته صدای ناله یا زوزه باید بلند باشد که نشان از خرابی پمپ بنزین باشد. زیرا صدای معمولی در حالت روشن و خاموش کردن خودرو و نیز در حین رانندگی هم به گوش می رسد. البته احتمال این که صدای بلند به علت خالی بودن باک و نیز وجود سوخت آلوده در باک هم باشد وجود دارد.
 
کاهش توان موتور
افت عملکرد موتور یکی از نشانه های تقریبا مطمئنی است که نشان از خرابی پمپ بنزین دارد. زیرا در اثر خرابی پمپ بنزین انتقال سوخت به مشکل می خورد و میزان بسیار کمی سوخت به درون موتور منتقل می شود. زیرا وظیفه پمپ بنزین کشیدن سوخت از باک و هدایت آن به درون موتور است. البته ممکن است در سرعت پایین متوجه خرابی پمپ بنزین نشوید زیرا امکان تحویل سوخت مورد نیاز در این حالت وجود دارد. اما اگر با سرعت رانندگی می کنید و در این حین ناگهان متوجه افت عملکرد موتور شدید به احتمال زیاد پمپ بنزین سوخته و یا خراب شده است.

کند و سخت روشن شدن موتور
پمپ بنزین در اثر گذشت زمان عمر مفید آن به اتمام می رسد و دچار فرسودگی می شود که طبیعتا عملکرد آن نیز ضعیف می شود. زیرا پمپ بنزین فرسوده قادر به انتقال میزان سوخت مورد نیاز به موتور نیست. البته شاید در حین رانندگی متوجه فرسودگی پمپ بنزین نشوید، زیرا به طور همزمان در حین کار کردن موتور سوخت را به آن تحویل می دهد. اما به هنگام استارت زدن و روشن شدن خودرو، موتور به راحتی روشن نمی شود. زیرا پمپ بنزین فرسوده قادر نیست میزان سوخت مورد نیاز برای استارت زدن را تامین کند و به همین علت موتور با تنش روبرو شده و به سختی روشن می شود.

خاموش شدن موتور
علل متعددی سبب خاموش و از کار افتادن موتور می شود. از جمله انژکتورهای معیوب، آب محلول در سوخت، خرابی سنسور میل لنگ، سنسور جریان هوای خراب و خرابی سنسور دمای هوای ورودی و کویل احتراق می توانند سبب از کار افتادن و خاموش شدن موتور شوند. اما پمپ بنزین خراب هم می تواند سبب از کار افتادن موتور شود. برای تشخیص این که پمپ بنزین علت از کار افتادن موتور شده، کافی است پس از این که موتور از کار افتاد دمای آن را بررسی کنید، اگر موتور جوش آورده بود و دمای آن نیز بسیار بالا رفته بود می توان علت آن را به خرابی پمپ بنزین نسبت داد. زیرا موتور نمی تواند سوخت مورد نیاز را دریافت کند و از این رو به سختی و زحمت کار می کند که همین امر سبب جوش آوردن و بالا رفتن دمای آن می شود.

افت سرعت موتور در شرایط دشوار
یکی دیگر از نشانه های خرابی پمپ بنزین خودرو کاهش سرعت موتور در شرایط سخت و دشوار است. زیرا در زمان رانندگی در شرایط سخت همانند حرکت در سربالایی ها، حمل بار و هنگام شتاب گرفتن، موتور به سوخت بیشتری برای کار کردن نیاز دارد و اگر پمپ بنزین خراب شده باشد، سوخت مورد نیاز تامین نشده و بدین سبب موتور در شرایط سخت دچار کاهش سرعت می شود. البته باید بگوییم که موتور در شرایط عادی ممکن است با پمپ بنزین خراب هم کار کند اما وقتی در شرایط دشوار رانندگی کنید نیاز به سوخت بیشتری می شود که با خرابی پمپ بنزین موتور سخت تر کار می کند.

مصرف سوخت زیاد
هنگامی که پمپ بنزین خراب شود ممکن است دریچه آن باز شود و از این رو سوخت دائما وارد موتور می شود. زیرا این دریچه به طور خودکار و توسط پمپ بنزین باز و بسته می شود و در صورت خرابی پمپ بنزین این دریچه نیز باز شده و به این طریق سوخت بیش از حدی وارد موتور می شود و این سوخت دیگر به باک بر نمی گردد و ذخیره هم نمی شود. پس اگر باک بنزین در مدت زمان کوتاهی دچار کم شدن بنزین شود احتمال این که خرابی پمپ بنزین علت آن باشد وجود دارد.

شتاب ناگهانی خودرو
اگر در حین رانندگی با سرعت معمولی متوجه شدید که ناگهان خودرو شتاب گرفته است، احتمال این که پمپ بنزین خراب و سوخته شده باشد زیاد است. زیرا پمپ بنزین سالم میزان یکنواختی سوخت را به درون موتور انتقال می دهد و در صورت آسیب دیدن میزان سوخت ورودی به موتور از تنظیم می افتد و ناگهان ممکن است سوخت زیادی وارد موتور شود که این سوخت سبب عملکرد زیاد موتور شده و شتاب ناگهانی خودرو پیامد آن است.
 
روشن نشدن خودرو
به عنوان آخرین نشانه خرابی پمپ بنزین می توان به روشن نشدن خودرو اشاره کرد. به باور بسیاری از افراد علت روشن نشدن خودرو به هنگام استارت زدن، خرابی باتری است. اما باید بگوییم پمپ بنزین سوخته و خراب شده هم می تواند سبب روشن نشدن خودرو شود. زیرا پمپ بنزین معیوب نمی تواند سوخت مورد نیاز برای روشن شدن خودرو را به درون موتور انتقال دهد و در این صورت خودرو روشن نمی شود.

جمع بندی
مواردی که بیان شد علائم خرابی پمپ بنزین خودرو محسوب می شود. پمپ بنزین وسیله ای است که وظیفه سوخت رسانی از باک به موتور را برعهده دارد و در صورت خرابی باید بلافاصله اقدام به تعمیر و یا تعویض آن کرد. زیرا سوخت مورد نیاز آن هم به صورت منظم و یکنواخت لازمه کار کردن صحیح موتور است که در صورت خرابی پمپ بنزین، این عملکرد دچار اختلال می شود.


 

يکي از دلايل روشن نشدن خودرو هنگام استارت زدن

علائم خرابي پمپ بنزين خودرو چيست؟

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۲۲۶۷

ارسال: چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵:۰۰

به روز شده: چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵:۰۰

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، استارت زدن، دلیل روشن نشدن خودرو، خرابی پمپ بنزین خودرو

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: خودرونویس

پیوند:

بازدید: ۵۱۶

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی