کاربر میهمان ( ورود ) | ثبت‌‌نام میهمان  | راهنما  جمعه، ۱۰ فروردین‌‌ماه ۱۴۰۳ | Friday, March 29, 2024
 
 
سامانه ثبت‌ نام مدیریت آموزشی مربیان مدارک آزمون مطالب
 

مهارت های رانندگی در سراشیبی

چگونه در سراشیبی رانندگی کنیم؟

  رانندگی در سراشیبی مهارت های خاص خود را می طلبد. چگونه ترمز بگیریم یا در سراشیبی از چه دنده ای استفاده کنیم؟ چگونه خود رو را هدایت کنیم و در دو نوع خودروی اتوماتیک و دستی چه مواردی را به کار بگیریم که ضمن رانندگی ایمن بتوانیم از فشار و آسیب به خودروی خود هم جلوگیری کنیم؟ اگر به دنبال کسب مهارت های رانندگی و تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای هستید یکی از مهارت های لازم، رانندگی در سراشیبی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.  

 چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰:۱۱|

۱- رانندگی با خودرو های اتوماتیک در سراشیبی
خب در ابتدا چیزی که شما کاربران به خوبی می دانید این است که با پیشرفت خودرو ها به راحتی بدون نیاز به انجام کاری می توانید با دنده اتوماتیک در سراشیبی ها رانندگی کنید اما دقت کنید که نه هر سراشیبی و نه برای هر زمانی.

خودرو های اتوماتیک عموما به صورت هوشمند سراشیبی را تشخیص می دهند و به راحتی خودرو را کنترل می کنند اما اگر قرار است در شیب تند و برای مدت زمانی طولانی در سراشیبی رانندگی کنید بهتر است دنده را دستی کنید و با دنده یک یا دو رانندگی کنید. این بهترین کار است که برای سراشیبی های معمول هم می توانید از آن استفاده کنید.

 افرادی که ماشین دنده اتوماتیک دارند به اشتباه تصور می کنند هنگام رانندگی در سراشیبی ها نیازی به استفاده ار دنده دستی نیست. این در حالی است که حتی اگر ماشین شما دنده اتوماتیک است بهتر و گاهی لازم می شود که دنده را با دست کم کنید.  پس داشتن خودروی اتوماتیک به این معنی نیست که دیگر نیاز به رعایت نکات رانندگی در سراشیبی نیست. بهتر است از دنده خودرو بسته به نوع و شیب سراشیبی کمک بگیرید.

  • اگر هم بنا بر هر دلیلی تصمیم گرفتید که در سراشیبی با دنده اتوماتیک استفاده کنید به هیچ وجه اجاره ندهید که خودرو سرعت بگیرید و پیش از اندازه گاز دهید.
  • هرگز از ترمز برای کنترل سرعت خودرو به صورت مداوم استفاده نکیند و با دنده سنگین حرکت کنید. ولی همیشه پایتان آماده ترمز گرفتن و فشردن پدال ترمز باشد.

۲- کنترل سرعت خودرو در سراشیبی بدون استفاده از ترمز
فرقی ندارد که خودروی شما اتوماتیک است یا دستی، چیزی که باید بدانید  عدم استفاده از ترمز های مکرر برای کنترل خودرو در سراشیبی است.  برای کاهش سرعت خودرو به جای اینکه پای خود را روی پدال ترمز ماشین قرار دهید، اصطلاحا از ترمز موتور استفاده کنید ( استفاده از دنده سنگین و برداشتن پا از روی پدال گاز جهت کاهش سرعت ) چرا که با این کار از فرسودگی غیرضروری ترمزها و لنت ها جلوگیری کرده و وقتی از سراشیبی تپه ها و کوهستان ها و نظایر آن عبور کردید، ترمز ماشینتان هیچ عیبی نخواهد داشت. هر چقدر دنده سنگین تر کنترل بیشتر و سرعت کمتر خواهد بود.

  • در واقع اگر هر جا که امکان داشت به جای فشار دادن روی پدال ترمز از ترمز موتور استفاده کنید، طول عمر ترمز ها را چند ماه یا حتی چند سال بسته به شیب سراشیبی اضافه خواهید کرد. خلاصه منظور از ترمز موتور این است که با استفاده از خود موتور از سرعت خودرو بکاهید. خیالتان راحت باشد چرا که هیچ آسیبی به موتور یا قطعات داخلی خودرویتان نخواهد رسید. شاید حتما کنجکاو شده اید که چطور می توان با استفاده از موتور خودرو از سرعت آن کاست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

در خودروهایی که دنده اتوماتیک دارند در هر برهه از رانندگی مشروط بر اینکه سرعت خودرو زیر ۵۰ مایل در ساعت باشد می توان به دنده ۲ زد. صدای تعویض دنده را هم خواهید شنید و متوجه خواهید شد همینکه دارید رانندگی می کنید و از میان ماشین های دیگر عبور می کنید از سرعت خودرو به طور طبیعی و ایمن کاسته شده است. نتیجه اینکه: نیاز به استفاده از ترمزها به مقدار زیادی کاسته می شود!

۳- چند نکته هنگام ترمز کردن و کنترل خودرو با استفاده از موتور

  • اگر سراشیبی خیلی تند بود و حس کردید که می بایست سرعت را بیش از این کم کنید با خیال راحت حین رانندگی از دنده یک استفاده کنید، البته این کار باید مادام که سرعتتان زیر ۳۰ مایل در ساعت است انجام شود.
  • هم در دنده ۱ و هم در دنده ۲ می توانید مثل حالت عادی گاز بدهید و از ترمزها استفاده کنید گرچه نیاز به این کارها بسیار کم تر شده است. چرا که سرعت خودرو در دنده یک و یا دو بسیار کم است و کمتر نیاز به استفاده از ترمز دارید.
  • هر گاه که به زمین مسطح تری رسیدید و نیازی نبود که با فشار دادن پدال های ترمز و یا استفاده از ترمز موتور از سرعت بکاهید با خیال راحت دنده را به حالت (D (Drive برگردانید. مادام که سرعتتان ۵۰ مایل در ساعت یا کمتر باشد این کار را می توانید از دنده ۲ به D و مادام که سرعتتان ۳۰ مایل در ساعت و یا کمتر باشد می توانید از دنده ۱ به D بروید.

۴- حد اکثر سرعت با دنده های ۱ و ۲ در سراشیبی
در دنده ۲ می توانید به طور ایمن با هر سرعتی رانندگی کنید (البته با رعایت قانون حداکثر سرعت مجاز). اگر هیچ وقت دنده را به ۱ بر نمی گردانید خواهید دید که با دنده ۱ بیش از ۳۵ مایل در ساعت نمی توانید برانید. اگر گاز دهید موتور صرفا غرش بیشتری خواهد کرد اما تند تر نخواهد رفت. یعنی با دنده ۱ نهایت سرعتتان همین قدر است. البته در این حالت کمی هم به موتور فشار خواهد آمد.

اگر ماشین در دنده ۱ بود و لازم شد تندتر برانید کافی است بزنید دنده ۲. اگر سرعتتان ۴۵ کیلومتر در ساعت یا کمی بالاتر یا پاین تر این مقدار بود می توانید با خیال راحت بین دنده ۱ و ۲ عوض کنید.

وقتی به زمین صاف و مسطح رسیدید دنده را به حالت D برگردانید تا در حالت عادی به رانندگی خود ادامه دهید  یا اگر دنده دستی است بر حسب نیاز به دنده های بالاتر ( ۳ و ۴ ) بروید و برای توقف یا کاهش سرعت از ترمزهای خودرو مانند حالت عادی استفاده کنید.

اگر خودروهای دنده اتوماتیک به شما اجازه می دهند، یا چند دنده پایین را انتخاب کنید دنده هایی نظیر Low (L) ، ۱st (۱) و ۲nd (۲). در مورد L و ۱ انتقال در پایین ترین دنده خواهد ماند و به خودی خود تغییر نخواهد کرد. به این ترتیب در مواردی نظیر رانندگی در سراشیبی حد اکثر نیرو فراهم می شود اما سرعتان بسیار محدود می شود.

برخی از دنده های اتوماتیک به محض رسیدن به سرعتی معین، نظیر ۳۰ مایل در ساعت برای جلوگیری از آسیب به موتور یا دنده اتوماتیک و یا قطع نیروی موتور یک مرتبه از ۱ شیفت می کنند. اما اگر ۲ را انتخاب کنید انتقال از دنده ۲ شروع می شود و در همان دنده قفل می شود. این هنگامی که رانندگی را روی سطوح لغزنده شروع می کنید و یا  هنگامی که از روی سراشیبی ها پایین می آیید مفید است.

۵- اما اگر به جای ترمز موتور از ترمزهای عادی استفاده کنید چه ؟
استفاده از ترمز عادی هنگام رانندگی روی سراشیبی های تند چند آسیب و خطر را برای خودرویتان همراه دارد. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم هنگام رانندگی روی سراشیبی های تند کوهستانی از ترمز موتور استفاده کنید.

  • خطر اول – ترمزتان بسیار فرسوده خواهد شد. ممکن است بسته به شدت استفاده از ترمز از طول عمر ترمزتان چند ماه یا یا چند سال کم شود.
  • خطر دوم – ممکن است ترمزهایتان را کلا از دست بدهید! حتما صدای جیغ ترمز را شنیده اید. این صدا اصلا صدای خوبی نیست! به این معنی است که لنت ترمز خیلی داغ شده است و تقریبا کارایی خود را از دست داده است.
  • اگر حرارت ترمزها بیش از حد شود و وقت کافی برای خنک شدنشان صرف نشود ممکن است ترمزها بسوزنند و عملا وقتی سراشیبی را رد کردید هیچ کارایی نداشته باشند و نتوانید خودرو را متوقف کنید. ترمزهایی که بیش از حد داغ کرده اند ممکن است دود هم به بالا بدهند. همه می دانیم که وقتی دود وجود دارد آتش هم هست. بنابراین احتیاط کنید و هنگام رانندگی در سراشیبی ها ار ترمز عادی استفاده نکنید.

۶- در سراشیبی هرگز خودرو را خلاص نکنید
اگر راننده با تجربه ای باشید حتما می دانید خلاص کردن خودرو در سراشیبی چه عواقبی در پی خواهد داشت و چقدر راحت جان شما به خطر خواهد افتاد. به یاد داشته باشید که همانطور که بالا تر گفتیم از دنده های سنگین ۱ یا ۲ استفاده کنید تا خودرو در کنترل و اختیار شما باشد. با خلاص کردن عملا کمترل خودرو شما بسیار سخت تر خواهد شد و تنها راه کنترل ترمزها خواهند بود که بالا تر توضیح دادیم در سراشیبی استفاده از ترمز ها کار خطر ناکی است.

۷- جلوگیری از فشار به موتور خودرو در سراشیبی
استفاده مکرر از دنده های ۱ یا ۲ برای مدت زمان طولانی فشار مضاعفی را به موتور خودرو وارد خودهد کرد. پس از مدتی دما بالا رفته و احتمالا خودرو جوش خواهد آورد. توصیه می شود پس از مدتی رانندگی در سراشیبی خودرو را متوقف و کمی به خودرو استراحت دهید. البته اگر این توقف در سراشیبی خطرناک نیست.

این استراحت برای لنت ها و خنک شدن آنها برای حداکثر استفاده و بهره وری هم کاربرد دارد.

۸- استفاده از کلاچ ها در سراشیبی
چیزی که شاید به عنوان یک راننده آماتور از ابتدا فرا گرفته اید استفاده همزمان کلاچ و ترمز است. ولی این صحیح نیست. همیشه برای ترمز گرفتن لازم نیست که کلاچ را هم بفشارید. در سراشیبی این موضوع جدی تر است. شما هر چقدر هم سعی کنید با برداشتن پا از روی پدال گاز خودرو را متوقف کنید به هر حال چندین و چند بار از ترمز ها در سراشیبی استفاده خواهید کرد. در این مواقع تا جایی که می توانید از کلاچ ها استفاده نکنید. در واقع تا زمانی که خودرو به تکان ناشی از خاموش شدن نیفتاده است سعی کنید کلاچ نگیرید و ترمز های به جا بگیرید.

هرگز به صورت نیم کلاچ رانندگی نکنید.

برای ترمز گرفتن، ترمز گرفته و ترمز را رها کنید و از این که به صورت نیمه پدال ترمز را فشار دهید تا خودرو را برای مصافتی کنترل کنید، تا حد امکان اجتناب کنید.


 

مهارت هاي رانندگي در سراشيبي

چگونه در سراشيبي رانندگي کنيم؟

مقاله | آموزشی

کد محتوا: ۲۲۶۴

ارسال: چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰:۱۱

به روز شده: چهارشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱:۲۸

کلید واژه‌‌ها: رانندگی، رانندگی در سراشیبی، چگونه در سراشیبی رانندگی کنیم

نوع: مقاله

موضوع: آموزشی

فرستنده: دبیر سرویس محتوا

منبع: هاو کن یو

پیوند:

بازدید: ۸۵۱

زبان: پارسی

(۱ مورد )
 

عنوان

متن

 

برای ورود باید به سایت وارد شده باشید.   در حال حاضر امکان ثبت نظر برای شما وجود ندارد، برای افزودن نظرتان، باید ابتدا به سایت وارد شده‌‌ باشید.

 ورود به سایت   برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید.

 ورود به سایت   چنانچه هنور در سایت عضو نشده‌‌اید، اینجا کلیک کنید.
(ثبت نام در سایت تنها ۱ دقیقه طول می‌‌کشد!)

   
نظری وارد نشده است، شما اولین باشید ...

درباره آموزشگاه رانندگی هنگام سخن مدیر

 

نام کاربری

 

رمز عبور

   

آموزشگاه رانندگی هنگام


ثبت‌‌نام

مدیریت آموزشی

شرایط و مدارک

دانشنامه

آرشیو

درباره ما

تماس با ما


نشانی: تهران، ميدان رسالت، خيابان هنگام، نبش خیابان بهار

تلفن: ٧٧٢٠٩۴۴۵ - ٧٧٢٠٩۴۴۶ (۰۲۱)

پست الکترونیک: info@hengam.info

 

© ۱۴۰۳ کلیه حقوق برای آموزشگاه رانندگی هنگام محفوظ است.

هرگونه کپی برداری از مطالب و محتوای این وب‌‌سایت بدون مجوز کتبی نقض قانون حمایت از تولیدکنندگان محتوای اینترنتی می‌‌باشد و تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

طراحی و توسعه: گروه ریزسامانه‌‌های نمادیس| پایگاه آموزش مجازی رانندگی| عضو طرح سامانه مدیریت هوشمند آموزشگاه رانندگی